Classroom Uzaktan Eğitim Sistemi Akademisyenler için Kullanım Kılavuzu

 

İçindekiler

Uzaktan Eğitim Sisteminin Kullanımı

Uzaktan Eğitim Sistemi İş Akış Diyagramı

Uzaktan Eğitim Sistemi Kullanım Videosu

Sanal Sınıf Oluşturma ve Öğrenci Ekleme

Canlı (Sanal) Ders Gerçekleştirme

Etkileşimli Canlı Sanal Ders Gerçekleştirme

Etkileşimsiz Canlı Sanal Ders Gerçekleştirme

Canlı Ders Video Kaydının Öğrencilerle Paylaşımı

PowerPoint Sunusuna Ses Ekleme

Ekran Görüntüsü Kaydetme

Online Sınav Hazırlama ve Sınav Ayarlarını Yapma

Sınav Formuna Öğrenci Ad Soyad ve Numara Girişi Ekleme

Çoktan Seçmeli / Doğru-Yanlış / Eşleştirme Türü Seçimli Sorulardan Oluşan Sınav Oluşturma

Açık Uçlu, Yazılı, Kısa Cevap, Uzun Cevap, Boşluk Doldurma, Paragraf Türü Sorulardan Oluşan Sınav Oluşturma

Resimli, Şekilli, Görsel, Videolu Sınav Oluşturma

Dosya Alımlı (Uygulama) Sınav Oluşturma

Sınavın ya da Sınav Sorularının Tekrar Kullanımı

Bir Sınavın Farklı Sanal Sınıflarda Tekrar Kullanılması (Yayını Yeniden Kullan)

Sınavın Sona Erdirilmesi. Yanıt Alımının Kapatılması

Online Sınav Değerlendirme

Açık Uçlu ve Dosya Yüklenmiş Sınavların Manuel Değerlendirilmesi

Notları İçeri Aktar Bölümü Görünmüyor Ne Yapmam Gerekiyor?

Turnitin İntihal Kontrol Aracının Kullanımı

Özel Gereksinimli (Engelli) Öğrenciler İçin Sınav Oluşturma

Mobil Cihazlarla Sisteme Erişim

Teknik Destek

Uzaktan Eğitim Sistemi Kullanım Kılavuzu (PDF İndir - 2.87MB)

 

 

 

Akademisyenler için Uzaktan Eğitim Sistemi Kullanımı

Uşak Üniversitesinde derslere giren akademisyenlerimiz uzaktan eğitim sistemlerine https://classroom.google.com adresinden erişebilirler. Sisteme giriş yaptıkları anda kullanıcı adı olarak @usak.edu.tr e-posta adreslerini ve e-posta parolalarını girebilirler. Öğretim elemanın karşısına verdiği dersler otomatik olarak listelenecektir. Herhangi bir ders silme ya da reddetme işlemi gerçekleştirilmemesi gerekmektedir. Akademisyenlerimiz derslerine ilk girişte "Kabul et" butonlarına tıklayarak dersleri üzerlerine almalıdırlar. Bazı otomatik ders atamalarında dersler sistem tarafından otomatik atandığı için bu buton görülmeyebilir.

Uzaktan eğitim dersleri, ders programından otomatik olarak çekilerek oluşturulduğu için ders programında yer almayan derslerin uzaktan eğitim dersleri oluşturulmamıştır. YL ve DR dersleri de bu kapsamdadır. Eksik derslerinizi eğer öğrenci sayınız az ise Classroom anasayfadan akademisyenlerimiz kendileri oluşturabilirler ve sınıflarına ait kodu öğrencileri ile paylaşarak öğrencilerin derslerine katılımlarını sağlayabilirler. Öğrencilerimize yönelik olarak hazırlanmış uzaktan eğitim kullanım yönergesine https://ue.usak.edu.tr/menu/5901 adresinden ulaşılabilir.

Derse başka bir akademisyeni eğitmen olarak atamak için Classroom uzaktan eğitim ders ortamında yer alan "Kişiler" listesindeki "Öğretmen olarak ekle" bölümünden derslere ikinci bir akademisyen eklenebilir. Bir başkasına ait derse akademisyen olarak atanmak için; dersin "Öğretmen" rolünde atanmış akademisyeninden sizi derse "Öğretmen" rolünde eklemelerini talep edebilirsiniz. Bu işlem gerçekleştirildiğinde @usak.edu.tr e-posta adresinize bildirim e-postası iletilir. Akademisyenlerimiz dersleriyle ilgili diğer sorunları http://destek.usak.edu.tr adresinden iletebilirler.

Akademisyenlerimiz üzerinde işlem yapmak istediği ders alanına erişim sağlayarak ders içeriği, duyuru ve materyal paylaşımında bulunabilirler. Canlı ders gerçekleştirmek isteyen akademisyenlerimiz bir sonraki videoyu inceleyebilirler. Akademisyenlerimiz sistem üzerinde Word dokümanı (doc, docx), Excel çalışma kitapları, PDF ders notları, PowerPoint  (ppt, pptx) sunu dosyaları, resim, görsel, video, animasyon, grafik vb. dijital ders materyali paylaşabilirler.

Akademisyenlerimizin hazırlayacakları ders içeriklerinde telif hususları kendi sorumluluklarındadır.

 

Akademisyenler için Uzaktan Eğitim Sistemi İş Akış Diyagramı

Classroom Uzaktan Eğitim Sistemi Akış Diyagramı

 

Akademisyenler için Sistem Kullanım Videosu:

Akademisyenlerimiz Classroom derslerine farklı türlerde ders içerikleri ekleyebilirler (pdf, doc, txt, xls, png, jpg, mp4, mov vs.). Kurum e-posta adreslerimizle (...@ogr.usak.edu.tr) dersinize katılan öğrenciler bu eklenen ders içerilerine sorunsuz şekilde erişebilirler. Ancak kurum dışı e-posta hesaplarıyla derse kaydolan öğrenciler ders içeriklerine ulaşamayabilirler. Bu öğrencilere ders öğretim elemanı tarafından her bir dosya erişimi için izin vermesi gerekir. Öğrenci yönergelerinde kurum e-postalarıyla derslerine kaydolmaları gerektiği defaatle belirtilmiştir. Ancak yine de kurum dışı e-posta hesabıyla üyelik yapanlar olabilir. Bundan dolayı öğrencilerinizi kurum hesaplarıyla derslerine kaydolmaları konusunda öneride bulunabilirsiniz.

Classroom sistemine istenilen türlerde dosya yüklenebilir. Her bir dosya yükleme işleminin ardından sınıfınıza kayıtlı tüm öğrencilere e-posta gönderilerek haber verilmektedir. Ayrıca "Google Classroom" uygulamasını iOS ya da Android cep telefonlarına / tabletlerine yüklemiş olan öğrencilere aynında bildirim gitmektedir. Bu bildirimler, dosya yükleme ile beraber video yükleme, her türlü duyuru, ödev, anket vb. etkinlik işlemlerinde de öğrencilere gitmektedir. 

 

 

Sanal Sınıf Oluşturma ve Öğrenci Ekleme

Akademisyenlerimiz ihtiyaç duymaları halinde Classroom üzerinde sanal ders alanlarını kendileri oluşurabilirler. Bu işlem için https:\\classroom.google.com anasayfa üzerinde sağ üst köşede yer alan + (artı) butonuna tıklamak suretiyle sınıflarını oluşturabilirler. Bu işlemin nasıl yapılacağına ilişkin ekran görüntüsüne ulaşmak için tıklayınız. Sanal sınıfa öğrenci eklemek için sınıf kodu öğrencilerle paylaşılabilir ya da Kişiler bölümüne girip, Öğrenci Davet Et seçeneğine tıklanıp ardından eklenecek öğrencilerin ..@ogr.usak.edu.tr e-posta adresleri yazılarak elle manuel ekleme yapılabilir. Normal şartlarda öğrencilerimiz udks.usak.edu.tr sitesi üzerinden kendileri sanal derse kayıt olacaklardır.

 

 

Akademisyenler için Canlı Etkileşimli / Etkileşimsiz Sanal Ders Gerçekleştirme

Uzaktan eğitim sistemimizde iki türde canlı ders yapabilme imkanı vardır. Bunlardan ilki etkileşimli diğeri ise etkileşimsiz canlı derstir. Canlı ders için kamera, mikrofon ve bir bilgisayar yeterli olabildiği gibi gerekli hallerde cep telefonu üzerinden de gerçekleştirilebilir.

Etkileşimli canlı derste hem sizin hem de öğrencilerinizin kamera ve mikrofonları açılabilmektedir. Bu tür derste öğrencileriniz sizinle sesli ve görsel olarak iletişim kurabilir ve sohbet bölümü vasıtasıyla yazılı olarak derse dahil olabilir. Ekran paylaşımı yapılabilmektedir. Anlık iletişim söz konusudur. Herhangi bir gecikme yoktur. Tüm ders video olarak kaydedilebilir. Etkileşimli sanal canlı ders genellikle öğrenci sayısının az olduğu sınıflarda tercih edilebilir.

Etkileşimsiz canlı derste yalnızca sizin kamera ve mikrofonunuz açılabilir. Televizyon yayını gibi düşünülebilir. Canlı dersinizi izleyen öğrencilerinizi göremez, onlarla iletişim kuramazsınız. Yalnızca sizi canlı yayında izleyip, dinleyebilirler. Sohbet vb. bir bölüm yoktur. Öğrencilerinizle etkileşim kuramazsınız. Ekran paylaşımı yapılabilir. Anlık iletişim yoktur. 30-45sn. gecikme söz konusudur. Tüm ders video olarak kaydedilebilir. Etkileşimsiz sanal canlı ders genellikle öğrenci sayısının fazla olduğu sınıflarda tercih edilebilir.

 

Etkileşimli Canlı Sanal Ders Gerçekleştirme

Uşak Üniversitesinde derslere giren akademisyenlerimiz uzaktan eğitim sistemlerine https://classroom.google.com adresinden ulaşıp ders alanına giriş yapmalıdırlar. Sanal derslerini Google Meet aracılığıyla gerçekleştirebilirler. Öğretim elemanlarımız öncelikle Google Takvim üzerinde bir konferans etkinliği oluşturmalı, ardından konferansa erişim linkini (sanal sınıfa giriş bağlantısı ör: https://meet.google.com/abc-def-ghi) öğrencileri ile paylaşmalıdırlar. Canlı dersler istenirse öğretim elemanı tarafından kayıt altına alınabilmekte, böylelikle canlı derse katılamayan öğrencilerimiz daha sonradan video kaydını izleyebilmektedirler. Canlı ders sistemi üzerinde dosya paylaşımı ve ekran paylaşımı imkanı bulunmaktadır. Canlı ders sistemi yalnızca Google Chrome tarayıcı üzerinde çalıştırılabilir.

Canlı ders toplantısı Google Takvim üzerinde oluşturulurken, Etkinlik Ayrıntıları bölümünde isminiz yerine sınıf seçilirse sınıftaki öğrencileriniz kendi Google Takvimleri üzerinde bu etkinliği görebileceklerdir. Ayrıca ders başlamadan önce eğer bildirimleri açıksa öğrencilere uyarı gidecektir. Ayrıca sınıf seçme işlemi gerçekleştirmeniz, yaptığınız sanal ders kayıtlarının tasniflenmesi konusunda yardımcı olacaktır. Seçmemeniz halinde, öğrencileriniz sanal canlı dersinize Akışınızda paylaşacağınız bağlantı üzerinden erişebileceklerdir.

Canlı ders toplantısı oluşturulurken her hafta yeni bir toplantı oluşturmak yerine tek bir toplantı oluşturarak tekrarlı etkinlik haline getirebilirsiniz. Bu sayede; hem aynı sınıf öğrencileriniz için gerçekleştirdiğiniz tüm derslerinizi aynı sanal sınıf içerisinde yürütmüş olursunuz hem de her hafta yeni bir sanal ders etkinliği oluşturmak zorunda kalmazsınız. Tekrarlı etkinlik ayarını canlı ders toplantısı Google Takvim üzerinde oluşturulurken "Diğer seçenekler" bölümü üzerinden özel tekrarlı etkinlik ve kaç hafta boyunca tekrar edeceği seçilebilir. İşlem basamakları için tıklayınız.

Google tarafından hazırlanmış teknik yardım dokümanı için tıklayınız.

Diğer bir Google Meets yardım dokümanı için tıklayınız.

Akademisyenler için etkileşimli canlı ders gerçekleştirme videosu:

 

 

Etkileşimsiz Canlı Ders Gerçekleştirme

Uşak Üniversitesinde derslere giren akademisyenlerimiz uzaktan eğitim sistemlerine https://classroom.google.com adresinden ulaşıp ders alanına giriş yapmalıdırlar. Sanal derslerini Google Meet aracılığıyla gerçekleştirebilirler. Öğretim elemanlarımız öncelikle Google Takvim üzerinde bir konferans etkinliği oluşturmalı, ardından canlı yayın izleme bağlantısını (stream) öğrencileri ile paylaşmalıdırlar. Bu noktada dikkat edilmesi gereken, etkileşimli derste olduğu gibi meet linkini değil stream.meet.google.com/stream/123456 gibi stream akış bağlantısının paylaşılmasıdır. Eğer meet bağlantısını öğrencilerle paylaşılırsa bu durumda öğrenciler yine kamera ve mikrofonları açık halde canlı derse giriş yapacaklardır. Canlı dersler istenirse öğretim elemanı tarafından kayıt altına alınabilmekte, böylelikle canlı derse katılamayan öğrencilerimiz daha sonradan video kaydını izleyebilmektedirler. Canlı ders sistemi üzerinde dosya paylaşımı ve ekran paylaşımı imkanı bulunmaktadır.

Canlı ders toplantısı Google Takvim üzerinde oluşturulurken, Etkinlik Ayrıntıları bölümünde isminiz yerine sınıf seçilirse sınıftaki öğrencileriniz kendi Google Takvimleri üzerinde bu etkinliği görebileceklerdir. Ayrıca ders başlamadan önce eğer bildirimleri açıksa öğrencilere uyarı gidecektir. Ayrıca sınıf seçme işlemi gerçekleştirmeniz, yaptığınız sanal ders kayıtlarının tasniflenmesi konusunda yardımcı olacaktır. Seçmemeniz halinde, öğrencileriniz sanal canlı dersinize Akışınızda paylaşacağınız bağlantı üzerinden erişebileceklerdir.

Canlı ders toplantısı oluşturulurken her hafta yeni bir toplantı oluşturmak yerine tek bir toplantı oluşturarak tekrarlı etkinlik haline getirebilirsiniz. Bu sayede; hem aynı sınıf öğrencileriniz için gerçekleştirdiğiniz tüm derslerinizi aynı sanal sınıf içerisinde yürütmüş olursunuz hem de her hafta yeni bir sanal ders etkinliği oluşturmak zorunda kalmazsınız. Tekrarlı etkinlik ayarını canlı ders toplantısı Google Takvim üzerinde oluşturulurken "Diğer seçenekler" bölümü üzerinden özel tekrarlı etkinlik ve kaç hafta boyunca tekrar edeceği seçilebilir. İşlem basamakları için tıklayınız.

Öğrencileriyle etkileşimli ya da etkileşimsiz canlı ders yapmak istemeyen akademisyenlerimiz, dilerlerse videolarını asenkron (eşzamansız) olarak çekip, Classroom ders ortamında öğrencileriyle video dosyalarını paylaşabilirler. Bu işlem için örneğin en basitinden cep telefonuyla öğretim elemanın ders anlatım vidosu çekmesi ve bu videoyu Classroom ders ortamında dosya olarak paylaşması şeklinde gerçekleştirilebilir.

Google tarafından hazırlanmış teknik yardım dokümanı için tıklayınız.

Diğer bir Google Meets yardım dokümanı için tıklayınız.

Akademisyenler için etkileşimsiz canlı ders gerçekleştirme videosu:

 

 

Akademisyenler için Geçmiş Canlı Ders Video Kaydının (Ekran Görüntülerinin) Öğrencilerle Paylaşımı

Google Meets üzerinden gerçekleştirilen sanal canlı ders videoları kaydedilerek öğrencilere paylaşımı yapılabilir. Bu işlem için canlı ders esnasında toplantının kaydedilmesi gerekmektedir. Toplantı esnasında kamera ve mikrofona ilave olarak "Ekran Paylaşımı" da gerçekleştirilebilir. Böylelikle herhangi bir ilave programa gerek kalmadan Meets üzerinden ekran görüntümüzü kaydedip öğrencilere iletilebilir. Toplantı bitiminde bu video kaydı otomatik olarak öğretim elemanının e-posta adresine Google Drive bağlantısı olarak iletilecektir. Bu video dosyasının öğrencilerle paylaşılabilmesi için dosya izinlerinin değiştirilmesi, gizliden açığa çevrilmesi gerekmektedir. Bu işlemler tamamlandıktan sonra videonun bağlantısı kopyalanarak Classroom Ders Anasayfasında öğrencilerle paylaşılabilir. Dilenirse video indirilerek (download) ardından öğrencilerin erişebileceği bir yerde paylaşılabilir. Bu sayede canlı dersi kaçıran ya da daha sonra izlemek isteyen öğrencilerimiz bu videoya erişip izleyebilirler. Ders bitiminde e-posta adresine iletilen video kaydı bilgisayara indirildikten (download) sonra akışa yüklenebileceği gibi, Google Drive link (bağlantı) paylaşımı verilerek de olabilir. Link paylaşımlarında paylaşım izin hususlarına dikkat edilmelidir, aksi halde öğrenciler videoyu izleyebilmek için akademisyenlerimize izin talebi iletmek zorunda kalacaklardır.

 

 

Akademisyenler için PowerPoint Sunusuna Ses (anlatım) Ekleme

Microsoft Office PowerPoint sunularına ses ekleyebilirsiniz. Bu sayede öğrencinin daha fazla duyusuna hitap edilebileceği için öğrenme ve kalıcılığı olumlu yönde etkileyecektir. Ses ekleme işlemi PowerPoint 2016 versiyonunda gerçekleştirilmiştir. Diğer versiyonlarda da ses eklenebilir ancak menüdeki yerleri farklılık gösterebilir. Ses eklemek için slayt üzerinde Ekle sekmesi üzerinden Ses bölümüne gelerek Ses Kaydet bölümünden mikrofonunuz vasıtasıyla ses kaydedebilirsiniz. Classroom sanal sınıf ders alanlarınıza bu sunuları ekleyebilirsiniz.

 

 

Akademisyenler için Ekran Görüntüsü Kaydetme

Uşak Üniversitesinde derslere giren akademisyenlerimiz Camtasia programı ile ekran görüntülerini yakalayarak video formatında kaydedebilirler. Bu videoları Classroom sistemi üzerinden öğrencileri ile paylaşabilirler. Camtasia programında "Record" tuşuna basarak tüm ekranınızı ya da belirteceğiniz bir alanı kayıt edebilirsiniz. Dilerseniz üzerine ses kaydınızı da ekleyebilirsiniz. Programı indirmek için tıklayınız.

 

 

 

Online Sınav Hazırlama ve Sınav Ayarlarını Yapma

Dileyen akademisyenlerimiz online (çevrimiçi) sınav uygulaması yapabilirler. Dileyen akademisyenlerimiz ise online sınav yerine ödev / sunu verme / proje / portfolyo hazırlama şeklinde sınav uygulaması gerçekleştirebilirler. Online sınav yapmak isteyen akademisyenlerimiz Sınıf Çalışmaları bölümünden Test Ödevi vererek sınav gerçekleştirilebilirler. Test Ödevi içeriğinde yer alan Google Forms üzerinden farklı soru tipleri içeren sınav hazırlanabilir. Çoktan seçmeli, seçim kutusu, eşleştirme, kısa cevap (metin), açık uçlu, uzun cevap (paragraf), evet/hayır, doğru/yanlış gibi soru tipleri kullanılabilir. Ayrıca resimli, videolu, şekilli soru ve uygulamalı dosya alımı da eklenebilir. Online sınav uygulaması gerçekleştirmek isteyen akademisyenlerimiz aşağıda yer alan videoyu izleyerek nasıl sınav oluşturabilecekleri hakkında fikir sahibi olabilirler. Sınav ayarlarında dikkat edilmesi gereken; her öğrenciye bir (1) kere giriş hakkının tanınması (düzenleme yapılamaması), doğru / yanlış cevapların görünmemesi ve anında geribildirim (sınav notunun ileri tarihte açıklanması) verilmesi şeklindeki temel ayarlardır. Her bir sınav form ayarı aşağıda liste halinde sunulmuştur. (Not: Aşağıdaki videonun 09:22" saniyesinde tek yanıt sınırlandırması sehven işaretlenmesi unutulmuştur, bu seçeneği de işaretleyiniz). Planlanan sınav uygulamaları Google Server'ları ile Türkiye arasındaki saat farklarından dolayı 2-4 dakika arasında gecikmeli aktif hale gelebilmektedir. Örneğin sabah 10:00'da aktifleştirilmesini isteyerek planladığınız bir sınav 10:04'de aktif hale (öğrencilere görünür) gelebilir. Bu ayarlarla birlikte test ödevinin son teslim tarih ve saatinin ayarlanması önemlidir. Ancak Classroom sistemi son tarih sona ermesine rağmen ödev ve sınavları kabul etmeye devam eder. Bu öğrencilerin ödev ve sınavları geç teslim şeklinde sisteminizde görünür. Geç teslim kabul etmemek için, ilerleyen bölümlerde yer alan sınav formunun yanıt alımına kapatılması bölümünü inceleyiniz.

Sınıf Çalışmaları > Oluştur > Test Ödevi bölümünde hazırlanan bir sınavın 3 farklı yayın şekli vardır. Ödev ver, Planla ve Taslağı Kaydet'tir. Ödev Ver butonuna tıklandığı anda hazırlanan sınav yayına alınır ve tüm öğrencilere bildirim gönderilir. Hazırlanan sınav öğrencilerin sanal sınıf ana ekranları olan Akış'larına ve Sınıf Çalışmaları bölümünde gösterilmeye başlanır. O nedenle bu butonu dikkatli kullanınız. Planla bölümü, hazırlanan sınavın belirlenen bir gün ve saatte öğrencilere yayınlanması içindir. Örneğin 16 Aralık Saat 10:00'da yayınla şeklinde ayarlama yapılabilir. Taslağı Kaydet bölümü ise, hazırlamakta olduğunuz sınavı kaydeder, öğrencilerle asla paylaşmaz. Siz daha sonradan girip düzenleme yapabilir ve istediğiniz zaman yayınlayabilirsiniz.

Yapılması Gereken Önemli Sınav Ayarları

Notları içe aktarma (Etkin olmalı).

Not: Eğer öğrenci notlarını Classroom ortamına aktarmayı düşünmüyorsanız etkin olmasına gerek yoktur. 

Genel

E-posta adreslerini toplama (Etkin olmalı). (Not: Manuel not inceleme seçilirse otomatik etkinleşir!)

Uşak Üniversitesi alanıdaki ve güvenilir kuruluşundaki kullanıcılarla kısıtla (Etkin olmalı*).

1 yanıtla sınırlandır (Etkin olmalı).

Gönderdikten sonra düzenleme (Etkin değil).

Özet grafikleri ve metin yanıtları görme (Etkin değil).

Sunu

İlerleme çubuğunu gösterme (Etkin olabilir).

Soruların sırasını karıştır (Etkin olabilir).

Başka bir yanıt gönderme bağlantısını göster (Etkin değil).

Onay iletisi: Sınav tamamlandıktan sonra öğrencilere gösterilecek metni giriniz.

Testler

Bunu test yap (Etkin olmalı).

Notu açıklama: Her gönderimden hemen sonra (Etkin değil).

Daha sonra, manuel incelemenin ardından (Etkin olmalı). Bu seçenek etkileşince E-Posta toplama da etkileşir. E-posta toplanmazsa, hangi öğrencinin hangi sınavı gerçekleştirdiği tespit edilemez.

Boş bırakılan ya da yanlış cevaplanan sorular (Etkin değil).

Doğru cevaplar (Etkin değil).

Puan değerleri (Etkin olmalı). 

*Sınavlarda öğrencilerimizin ..@ogr.usak.edu.tr e-posta hesaplarıyla oturum açarak giriş yapmaları gereklidir. Aksi halde sınav Erişim İzin durumu nedeniyle sınava erişemezler. Bu durumla ilgili kendilerine gerekli ikazlar yapılmıştır. Özellikle sınavlarınıza ad soyad, öğrenci numarası gibi alanlarla öğrencilerden veri toplamıyorsanız (Nasıl yapılacağı bir sonraki bölümde anlatılmıştır), formunuza yanıtları kimlerin verdiği noktasında sıkıntı çekebilirsiniz. Ancak bu bölüm etkin olursa, forma yanıt veren her bir öğrencinin öğrenci e-posta adres bilgisi de yanıt formuna kaydedilir. Ama Uşak Üniversitesi dışına açtıysanız, öğrencileriniz erişim izni durumuyla karşılaşmadan, istedikleri her e-posta hesabıyla sınav formuna erişebilecektir. Bu sayede erişim problemi izni de ortadan kalkacaktır. Anonim sınav formlarına öğrenci sayınızdan daha çok yanıt gelebilir. Çünkü form artık anonimdir ve öğrencilerin sınav formunu paylaşmasıyla herkes yanıtlayabilir. Bundan dolayı bu bölüm çok dikkatli kullanılmalıdır.

Öğrencilerimiz sınavlara ...@ogr.usak.edu.tr hesaplarıyla erişmelidirler. Farklı adreslerle forma erişmeye çalışırlarsa Erişim İzni Gereklidir uyarısı ile karşılaşırlar. Bu durumun sebebi, öğrencilerimizin genellikle cep telefonlarıyla sınavlara erişmeye çalışması ve cep telefonlarında farklı Gmail Hotmail vb. hesaplarının arkaplanda açık olması ve öğrencilerimizin bunun farkında olmamalarıdır. Öğrencilerimiz bu durumdan dolayı uyarılmışlardır ancak yine de bu durumdan dolayı öğrencilerinizi Uşak Üniversitesi e-posta hesabıyla oturum açmaları gerektiği hususunda siz de uyarabilirsiniz https://ue.usak.edu.tr/menu/5901#sinav_erisim_izni adresindeki yönerge ve videoları izlemesini söyleyebilirsiniz. Ya da çözüm olarak sınav ayarlarında "Uşak Üniversitesi alanıdaki ve güvenilir kuruluşundaki kullanıcılarla kısıtla" seçeneğindeki tik işaretini kaldırıp sınavınızı anonim hale getirip farklı e-posta adreslerine erişime açabilirsiniz. Ancak bu durumda öğrencilerinizin sınav notlarını Classroom ortamına aktaramazsınız. Sınav notlarını doğrudan form üzerindeki Yanıtlar bölümünde görebilirsiniz. Öğrenci yanıtlarında karışıklık oluşmasını önlemek için sınav formuna Metin Kutusu ekleyip, öğrencilerinizin numara ve ad soyadlarını toplayabilir, özellikle kalabalık sınıflarda olası karışıklığı önleyebilirsiniz.

 

 

Sınav Formuna Öğrenci Ad Soyad ve Numara Bölümleri Ekleme

Dileyen akademisyenlerimiz ihtiyaç duymaları halinde sınav formlarına öğrencilerin ad soyad, numara, e-posta, bölüm gibi kişisel bilgileri girebilecekleri bölüm ekleyebilirler. Bu bölümleri eklemek için sınav formlarında kısa metin kutularından yararlanılabilir. Bu alanlar "Gerekli" olarak ayarlanırsa, öğrenciler bu bilgileri doldurmadan sınavları tamamlamamaları sağlanmış olur. Özellikle sınav formlarını Uşak Üniversitesi alanı dışına açan akademisyenlerimiz aşağıda belirtildiği şekilde öğrencilerin kişisel bilgilerini toplayarak olası yanıt karmaşasını önleyebilirler. Bu bölümde dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da, özellikle soruları karıştır seçeneği seçildiği zaman ad soyad ve numara giriş bölümleri de sorularla beraber karışacaktır. Bundan dolayı sınav formu oluşturulurken bölüm ekleyerek, ad soyad numara bölümlerini birinci bölüme, ikinci bölüme de sınav sorularını ekleyebilirsiniz. soruları karıştır seçeneği aktifleştirildiğinde her bölüm kendi içinde karıştırılacaktır.

 

 

Çoktan Seçmeli / Doğru-Yanlış / Eşleştirme Türü Seçimli Sorulardan Oluşan Sınav Oluşturma

Çoktan seçmeli / doğru-yanlış / eşleştirme türü seçimli sorulardan oluşan sınav oluşturmak için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz. Seçimli sorularda her bir soru için puan değeri ayarlanabilir. Sınav sonrası puanlama otomatik yapılır.

 

 

Açık Uçlu, Yazılı, Kısa Cevap, Uzun Cevap, Boşluk Doldurma, Paragraf Türü Sorulardan Oluşan Sınav Oluşturma

Açık uçlu, yazılı (metin), kısa cevap, uzun cevap, boşluk doldurma, paragraf sorularından oluşan sınav oluşturmak için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz. Uzun cevap paragraf türünden soruları tek tek her bir öğrencinin yanıtını okuyarak manuel puanlamanız gerekir. Kalabalık sınıflarda manuel puanlamada karışıklığın önüne geçmek için bir soru olarak öğrencinin ad soyad ve numarasını zorunlu tutup metin kutusuna girmelerini talep edebilirsiniz. Bu sayede gelen yanıtların kime ait olduğu konusunda sizlere kolaylık sağlayacaktır. Açık uçlu paragraf soruları otomatik puanlanmaz. Kısa cevaplı sorularda ise muhtemel bir-iki kelimelik cevabı alıp otomatik puanlama yapabilirsiniz.

 

 

Resimli, Şekilli, Görsel, Videolu Sınav Oluşturma

Resimli, şekilli, videolu, görsellerden oluşan sınav oluşturmak için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz. Özellikle sayısal formül, şekil ve grafiklerin olduğu soruları bu şekilde sınavınıza ekleyebilirsiniz. Hemen hemen tüm soru tiplerine resim / görsel eklenebilir. Aynı görsel ile bağlantılı alt sorular eklenebilir. Görselin tüm cihazlarda rahat görüntülenebilmesi için yüksek çözünürlüklü olmasına dikkat ediniz.

 

 

Dosya Alımlı (Uygulama) Sınav Oluşturma

Özellikle öğrencilerin bir uygulama yaparak bunu dosya olarak bilgisayarlarına kaydetmeleri ve bu dosyayı sınav uygulaması olarak almak isteyen akademisyenlerimiz sınav formunun içerisine dosya alım bölümü koyabilirler. Sınav anında gönderilen bu dosyalar öğretim elemanının Google Drive klasörü içerisine kayıt olur. Yalnızca belirli dosya türlerine izin verebilir, yüklenebilecek maksimum dosya sayısı ve maksimum dosya boyutunu seçebilirsiniz. Tüm öğrenciler için yüklenen tüm dosyaların maksimum kapasitesi 1GB ile 1TB arası seçilebilir. Bu eşiğe ulaştığında dosya alımı tüm öğrencilere kapatılır. Muhtemel karışıklıkları önlemek için öğrencilerinize dosyaları isim numara vererek adlandırmalarını talep edebilirsiniz. Bu işlemin nasıl yapılacağını aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.

 

 

Sınavın ya da Sınav Sorularının Tekrar Kullanımı

Aynı dersi birden çok bölüme veren akademisyenlerimiz, her bölüm için ayrı ayrı sınav soruları hazırlamak yerine farklı bölümler için aynı sınavı ve sınav sorularını kullanmak isteyebilirler. Ayrı ayrı sınav formlarının soruları birleştirilebilir ya da tek tek soruları tekrar kullanılabilir. Farklı bir formdan soru aktarıldığında, sorunun doğru cevabı, puanı otomatik olarak yeni sınava eklenir. Bu işlemin nasıl yapılacağını aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.

 

 

Bir Sınavın Farklı Sanal Sınıflarda Tekrar Kullanılması (Yayını Yeniden Kullan)

Değerli akademisyenlerimiz, aynı dersi farklı sanal sınıflarda veriyor ve tüm sanal sınıflarınızda aynı sınavı yapmanız gerekiyorsa (Örneğin, Ortak Zorunlu Ders sınavları gibi), bu durumda tek bir sanal sınıfta sınav oluşturup, bu sınav yayınını diğer sanal sınıflarınıza Yayını Yeniden Kullan bölümü üzerinden aktarımını sağlayabilirsiniz. Böylece tek bir sanal sınıfta hazırladığınız form üzerinde değişiklik, ekleme çıkartma yaparak, tüm sınıflarınızda aynı anda değişim olmasını sağlayabilir, tüm sınıflardaki öğrenci yanıtlarının tek bir sınav formu üzerinden toplanmasını sağlayabilirsiniz. Örnekteki videoda, sınav formuna ad, soyad, numara gibi bölümler eklenmemiştir, diğer videolarımızı izleyerek ekleyebilirsiniz. Sınav formunun tekrar kullanım işlemini nasıl gerçekleştirmeniz gerektiği ile ilgili olarak altyazılı, videolu yönergeye aşağıdan ulaşabilirsiniz.

 

 

Sınavın Sona Erdirilmesi ve Sınav Formunun Yanıt Alımına Kapatılması

Sınavın sona erdirilmesi yani sınav formunun yanıt alımının kapatılması işlemi diğer önemli bir ayardır. Yanıt alımı kapatılmaz ise, sınav son teslim süresi geçse dahi öğrenciler geç teslim yapabilirler. Eğer öğrencilerin geç teslim etmesini istemiyorsanız, sınav bitiminde sınav soru formunu yanıt alımına kapatmanız gerekmektedir. Bu işlemin nasıl yapılacağını aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.

 

 

Online Sınav Değerlendirme

Online sınav gerçekleştiren akademisyenlerimiz gerçekleştirdikleri sınavların notlarına ulaşmak için sınav uygulamasının sayfasında yer alan Teslim Edilenler bölümünden sınavı uygulayan öğrencileri listeleyebilirler. Bu aşamada öğrencilerin aldığı notlar henüz Classroom ortamına aktarılmamıştır. Bundan dolayı Notları İçe Aktar bölümünden öğrencilerin yanıtları hesaplanarak Classroom ortamına aktarılması sağlanır. Geri Ver bölümü ile taslak notlar kesinleştirilerek öğrencilere notları ilan edilebilir. Öğrencilere notları e-posta olarak iletilir. Dilenirse, notlar öğrencilere e-posta ile geri verilmeden (ilan edilmeden), doğrudan Öğrenci Bilgi Sistemine de girilebilir. Google E-Tablolar ile tüm notlar Excel formatında alınabilir. Sınav değerlendirme aşamaları için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz. Sınava geç kalan öğrencilerin sınavları Geç Teslim şeklinde gösterilir. Bu öğrencilerin notlarını kabul edebilir ya da göz ardı edebilirsiniz. Geç Teslim edilmesini istemiyorsanız bir önceki bölümde anlatılan form kapatma başlığını inceleyiniz.

 

 

Açık Uçlu ve Dosya Yüklenmiş Sınavların Manuel Değerlendirilmesi

Otomatik puanlamanın yapılamadığı durumlarda bu puanlamanın her bir öğrenci için tek tek yapılması gerekir. Paragraf soruları, dosya yükleme içeren sorular bu kapsamdadır. Puanlama, hazırlanan form üzerinden soru bazlı ya da öğrenci bazlı yapılabilir. Not tabloları Excel formatında ya da diğer formatlarda alınabilir. Notlar, istenirse öğrencilerin e-posta adresine Geri Ver işlemi ile iletilebilir. İşlem basamaklarını takip etmek için aşağıdaki videoyu izleyiniz.

 

 

 

Notları İçeri Aktar Bölümü Görünmüyor Ne Yapmam Gerekiyor?

Classroom üzerinde sınavlarını uygulayan akademisyenlerimizin, sınav bitiminde eğer Classroom ortamında Notları İçeri Aktar bölümü görünmüyorsa, tek sebebi sınav formunun ilk oluşturulurken içeri aktarma ile ilgili gerekli ayarların yapılmamasından kaynaklıdır. Notların içeri aktarılabilmesi için, sınav öncesi hazırlanan formun; 1 yanıtla sınırlandırılmış olması, e-posta adreslerinin toplanmasının etkin olması ve yanıtların alanınızdaki kullanıcılarla kısıtlanması (Uşak Üni. Alanı) gereklidir. Bu ayarlardan biri ya da birden fazlası, sınav formu hazırlık aşamasında ayarlanmadıysa, sınav bitiminde notları içeri aktar bölümü görünmez. Çünkü sınav formunu yanıtlayan öğrenci ile Classroom ortamında kayıtlı öğrenci ilişkilendirilemeyeceği için notları içeri aktar bölümü pasifize olur. Bu durumdaki akademisyenlerimiz, eğer sınav formlarında öğrencilerden ad, soyad, numara gibi tanılayıcı bilgi de toplamadıysa hangi öğrencinin hangi sınavı gerçekleştirdiğini bilemeyebilirler. Bu konuda akademisyenlerimizin sınav uygulaması öncesi formlarındaki ayarları yukarda bahsedilen sınav ayarlarına göre olup olmadığını kontrol etmelidirler. Notları İçeri Aktarma için, sınav bittikten sonra yapılan doğru ayar değişikliklerinin hiçbir faydası olmayacaktır, notlar yine içeri aktarılamayacaktır. Bu durumla karşılaşan akademisyenlerimizin, sınav formunu açıp, düzenleme aşamasında, "Yanıtlar" bölümünden tek tek manuel okuma gerçekleştirmeye çalışabilir. Ancak bu şekilde de eğer öğrenci tanılayıcı bilgileri toplanmadıysa yanıtların kime ait olduğu kestirilemeyebilir. Bu durumla karşılaşmamak için sınav ayarlarının yukarıdaki yönergelere göre sınav öncesi mutlaka tekrar gözden geçirilmesini öneririz.

 

 

 

Turnitin İntihal Kontrol Programının Kullanımı

Turnitin intihal aracı, öğretmen arayüzü, sınıf ekleme, ödev oluşturma, yüklenen ödevlerin intihal raporunun oluşturulması ve öğrenci arayüzü hakkında eğitim videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.

 

  

Özel Gereksinimli (Engelli) Öğrenciler İçin Kişiye Özel Sınav Oluşturma

Değerli akademisyenlerimiz, özel gereksinimli (engelli) öğrencilerinizin resmi talebi olması halinde, özel sınav sorusu sorulma, sınav süresi uzatımı gibi kişiye özel özelleştirmeler yapılabilmektedir. Bu işlemi, Classroom sistemi üzerinde yapabilmek için Sınıf Çalışmaları bölümünden yeni bir Test Ödevi oluşturup, ödev oluşturma panelinde sağ tarafta bulunan Şunlar için bölümünde, hangi öğrenciye özel sınav yapılacaksa, listeden öğrenci/öğrenciler seçilir. Bu oluşturulan sınav, böylece yalnızca listeden adı seçilen ilgili engeli öğrenci ulaşabilir. Aşağıdaki resimde, öğrencinin seçilebileceği kısım kırmızı renkle işaretlenmiştir.

 

 

 

Mobil Cihazlarla Erişim

 Google Classroom Uygulaması

IOS versiyon: https://apps.apple.com/us/app/google-classroom/id924620788

Android versiyon: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.classroom&hl=tr

 

 Google Meet Uygulaması

IOS versiyon: https://apps.apple.com/us/app/hangouts-meet-by-google/id1013231476

Android versiyon: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.meetings&hl=tr

 

 

Teknik Destek

Destek ve yardım taleplerinizi destek.usak.edu.tr adresinden iletebilirsiniz.

 

Hazırlayan: Öğr. Gör. Dr. Erdi Okan YILMAZ | erdi.yilmaz@usak.edu.tr

 


Oluşturma: 05 Ekim 2020